بررسی جایگاه تشکیک وجود در روش فلسفی ملاصدرا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده سید میثم بهشتی
- استاد راهنما حسن مصطفوی
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده ملاصدرا در حکمتِ متعالیه، از روش هایِ مختلفِ جلب معرفت مثل وحی (نقل)، شهود و عقل در کنارِ هم بهره برده است، یعنی از روش هایی که معمولاً چنین تصور می شده که هر یک به مکتب فکریِ خاصی اختصاص دارد، همچنین صدرا در آثارِ خود از کتب بسیار متعدد و متنوعی بهره برده است به نوعی که هر یک از این کتب به اندیشمندانی متعلق است که ممکن است حتی از اصحاب نظام هایِ فکریِ متمایزی مثلِ فلسفه یِ مشاء، عرفان و ... شناخته شوند، از همه مهم تر اینکه صدرا در موارد متعددی، در یک مسأله یِ فلسفی خاص مواضعِ متعددی گرفته بدونِ اینکه مشخصاًً از یکی دفاع کرده و دیگر موارد را نفی کند و این مواضع نیز معمولاً با آرائی که در نظام هایِ مختلفِ فکری ارائه می شود هم خوانی دارد. همه یِ این موارد موجب شده عده ای عملکرد صدرا را نوعی التقاط برشمرده اند و عده ای نیز ضمنِ تأکید بر موارد بازگفته به نوعی آن را از محسناتِ حکمتِ متعالیه برشمرده اند و معتقدند از آن جا که صدرا در حکمتِ متعالیه از الگویِ پژوهشیِ ویژه ای بهره می برد، این نوع عملکرد او به انسجامِ حکمتِ متعالیه ضربه ای نمی زند. اما در اینکه این الگویِ پژوهشی چیست، ایده هایِ متعددی از سویِ صدراپژوهان ارائه شده است. در این میان محقق با بررسی محتواییِ آثارِ صدرا به این ایده راه یافته که صدرا متناسب با مبانیِ هستی شناسانه، انسان شناسانه و معرفت شناسانه یِ خودش، ملزَم بوده که چنین روشی را در فلسفه اش پیش گیرد، او با توجه به مشکَّک و مرتبه مند دانستنِ عوالِم و انسان و ادراکاتِ او ملزَم بوده متناسب با مراتبی که انسان در عالَم به خود اختصاص می دهد و ادراکاتی که در آن مرحله تحصیل می کند، نظریه پردازی کند و همین موجب شده در آثار ملاصدرا، در بسیاری از مسائلِ فلسفی، متناسب با این مراتب مواضعِ متعددی وجود داشته باشد. تصریحات صدرا ما را به این نتیجه می رساند که صدرا هم خود به لحاظِ وجودی مراحل و مراتبی را متناسب با آن چه پیش بینی می شد از سر گذرانده و هم برایِ مخاطب مراحلِ مشابهی را پیش-بینی می کند و هم مبانیِ او اقتضایِ فلسفه ای دارایِ مراتب –سه مرتبه ای- را دارد. برایِ سنجش صحتِ این تلقی از روش صدرا، در پنج مسأله از مهم ترین مسائلِ فلسفی، به اقتضایِ الگویِ پیشنهادی به دنبالِ یافتنِ سه موضعِ مرتبه مند در هر مورد بودیم که نتیجه یِ نسبتاً مطلوبی داشت به نحوی که محقق را برایِ پذیرش این الگو قانع ساخت. کلمات کلیدی: ملاصدرا، نظامِ فکری، فلسفه یِ مشاء، عرفان، حکمتِ متعالیه، تشکیکِ وجود، وحی، شهود، عقل، برهان، عقلِ منوَّر، وجود، ماهیت، روش تشکیکی، روش مرتبه مند، الگویِ پژوهشی سازوار
منابع مشابه
تشکیک وجود و ماهیت در نظام فلسفی شیخ اشراق
بحث تشکیک یکی از مهمترین مسائل فلسفی است که در نظامات فلسفی بدان پرداخته شده است. صدرالمتالهین قائل به تشکیک در وجود بوده و با تفتیش در نظام مشایین، ایشان را نیز قائل به تشکیک خاصی میداند. ولیکن قرائت صدرا و اتباع ایشان از تشکیک در نظام اشراقی، تشکیک ماهوی است. زیرا صدرا، اعتباریت وجود را در نظام فلسفی شیخ اشراق به معنای معقول ثانی منطقی پنداشته فلذا شیخ اشراق را اصالت ماهوی دانسته و مباحث تشکی...
متن کاملجایگاه بحث « بساطت وجود» در آثار ملاصدرا
در امورعامه از مسائلی بحث می شود که به قسم خاصی از موجودات اختصاص ندارد. یکی ازاین مباحث «بساطت وجود» است. ملاصدرا این بحث را در «منهج اول» کتاب اسفار مطرح نموده که ویژه مباحث امورعامه است. فیلسوفان مشاء حقیقت وجود را صرفا انتزاعی و ذهنی می دانند که عقل در تحلیل خود از اشیای جهان هستی به آن می رسد. اما ملاصدرا در آثار خود برای حقیقت وجود، واقعیتی عینی قائل است. یعنی حکمای مشاء، مسأله بساطت وجود...
متن کاملبحثی تطبیقی در مونادهای لایبنیتس و تشکیک وجود ملاصدرا
ملاصدرا و لایبنیتس دو فیلسوف از دو جهان متفاوتاند، یکی شرق و دیگری غرب. آنها اگر چه از عقاید یکدیگر آگاه نبودند، اما به طرح مسائلی پرداختهاند که میان آن دو مشترک است. اساس تفکر لایبنیتس را مونادها تشکیل میدهند و او در آثار محتلف خود به آنها اشاره میکند. ملاصدرا نیز فلسفه خویش را بر وجود بنیان مینهد و به بررسی واقعیت آن میپردازد. اگر چه در نظر لایبنیتس مونادها کثیر و به عقیده صدرا وجود...
متن کاملبررسی تشکیک وجود سینایی در متن المباحثات
مقاله ی حاضر در صدد است تا مبانی و ارکان تشکیک وجود را با قرائت ابن سینا توضیح دهد. نظریه تشکیک وجود در کتاب المباحثات مورد تصریح واقع شده اما در سایر کتب ابن سینا از چنین صراحتی برخوردار نیست. کتاب مذکور شامل هفت مباحثه از شیخ الرئیس با شاگردانش است و سبب تالیف آن پرسش و پاسخ هایی بوده که بین او و برخی شاگردان صورت گرفته است. مبنای او در نهمین مسئله مباحثه نخست ، به گونه ای است که می تواند پل ...
متن کاملبازخوانی نظریهٔ متافیزیکی رابرت آدامز در باب ارزش و مقایسهٔ آن با آموزهٔ تشکیک وجود ملاصدرا
رابرت مری هیو آدامز - فیلسوف اخلاق معاصر - نظریهای وجودشناختی دربارهٔ خوبی ارائه کرده که به «نظریهٔ شباهت با خدا» شناخته میشود. خوبی مدِّ نظر آدامز، نوعی خوبیِ ذاتی است که از آن به «علوّ»، تعبیر میکند. با این حال، حوزهٔ نظریهپردازی آدامز هم خوبی اخلاقی و به تعبیر او «علوّ اخلاقی» را شامل میشود و هم آن دسته از خوبیهای ذاتی غیر مرتبط با اخلاق، مانن...
متن کاملبررسی ناسازگاریآراء ملاصدرا در مبحث تشکیک در ماهیات
ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة پس از نفی تشکیک در ماهیت، مینویسد که در کتاب الاسفار از تشکیک در ماهیت جانبداری کرده است. همچنین با وجود تصریح به عدم پذیرش تشکیک در ماهیت در برخی از آثار خود، به نظریاتی مانند نظریة مُثل افلاطونی و اعیان ثابته قائل شده است که عدّهای لازمة پذیرش آنها را تشکیک در ماهیت دانستهاند. این مقاله با مشخص کردن نظرات مختلف ملاصدرا در مورد تشکیک در ماهیت و بررسی مباحثی که...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023